Ringrada

Juss Pareki ülivõimas algus S-Link GT-sarjas

EVAL / 25 jaanuar 2023
Järgmine üritus

E-autoralli Eesti meistrivõistlused 2024: 5. etapp - Võru Rally

2023. aasta Eesti meistrivõistlused virtuaalses ringrajasõidus GT3-autodele ja ehk ametlikult sari nimega EVAL S-Link GT 2023 algas 22. jaanuaril avaetapiga Paul Ricardi rajal. Võistlus kujunes suurfavoriit Juss Pareki (BMW M4 GT3) jõudemonstratsiooniks – ta oli kiireim eelkvalifikatsioonis, mõlema võistlussõidu kvalifikatsioonis ja saavutas kaks selget esikohta. Kahe nädala eest peetud testivõistluse põhjal Pareki ohtlikumateks konkurentideks peetud Reno Kööts ja Risto Kappet (mõlemad Honda NSX Evo) lõpetasidki põhisõidu teise-kolmandana, kuid ei suutnud võitjale nimetamisväärset vastupanu osutada. Väga head hoogu aga näitas endine vormelistaar Kevin Korjus (Audi R8 LMS Evo II), kes oli mõlemas ajasõidus ja ka sprindis Pareki järel teine.

Avaetapi järel asuski Parek 73 punktiga meistrivõistluste tabelit juhtima, kuid Kööts jääb maha vaid 10 punktiga. Kolmandal kohal olev Kappet kaotab juba selgelt (49 punkti), tema järel on aga vahed minimaalsed. Tiimide arvestuse ülivõimas liider on 136 punktiga TCM Gold (Parek, Kööts).

Uus hooaeg, uus platvorm

Eesti meister virtuaalsete GT3-autode ringrajasõidus selgitatakse tänavu kolmandat korda. Kui aga kahel eelmisel aastal oli võistlusplatvormiks rFactor2, siis tänavu võeti esimest korda kasutusele Assetto Corsa Competizione (ACC). Kui varasemate aastate eliit eesotsas kahekordse meistri Risto Kappetiga on enamikus tänavugi rivis, tõi uus platvorm juurde mitmeid uusi tugevaid sõitjaid. Tippudest on Juss Parek ja Reno Kööts justnimelt ACC spetsialistid. Pikenenud on ka võitlejaterivi - esimese etapi eel registreerus sarja 73 sõitjat, kellest 61 osales eelkvalifikatsioonis ja 60 võitlusel. Väga vähe jäi puudu, et esimest korda Eesti Virtuaalse Autospordi Liidu (EVAL) korraldatud võistlusel oleks tulnud pidada ka C-finaal – selleks olnuks vaja 63 eelkvalifikatsioonis osalejat

Sari koosneb tänavu seitsmest etapist, kuid erinevalt varasematest aastatest lähevad need kõik arvesse, mingeid mahaarvamisi ei tehta. Peetakse ka meeskondade arvestust, kuid võitja saab seal mitte meistritiitli, vaid karikavõitja nimetuse. A-finaal, kus jagatakse punkte, koosneb sprindist (15 minutit) ja põhisõidust (60 minutit), mõlema eel peetakse eraldi kvalifikatsioon. Põhisõidus on rehvivahetus kohustuslik, kuid tankimine keelatud

Enneolematust tihedast konkurentsist rääkisid juba eelkvalifikatsiooni ajad. Parek ja Kööts olid klass omaette, kuid järgmised 21 sõitjat mahtusid kõik ühe sekundi sisse. Mullu meistrivõistlused esikümnes lõpetanud Silver Jõffert (McLaren 720S GT3) ja Markus Tammeveski (Honda NSX Evo) aga ei pääsenud üldse 28 kiirema sekka ja pidid alustama B-finaalist. Mõlemad jõudsid sealt küll A-finaali, nendega koos veel Eke Tom Paat (Honda NSX Evo), Kert Rohtjärv, Kaspar Koorits (mõlemad McLaren 720S GT3) ja Rainis Värv (BMW M4 GT3).

Korjus ja Kajak ehmatasid Parekit

Sprindi kvalifikatsioon on võistlejaile erakordselt närvesööv, sest tänavuste reeglite kohaselt tohib seal läbida vaid ühe ringi. Juss Parek sai küll kirja parima aja, ent Kevin Korjus kaotas talle vaid 0,015 sekundit, Markus Kajak (Porsche 991 II GT3 R) kolmandana jäi maha juba rohkem kui 0,3 sekundit. Ent esimeses S-kurvis oli just Kajak see, kes liidrit üllatas. Ta jättis pidurdamise uskumatult hilja peale ja siseneski kurvi liidrina, kuid ilmselgelt oli Parek midagi sellist oodanud ja kurvist väljudes haaras juhtpositsiooni uuesti enda kätte. Küll aga viis Kajaku julge sööst ta teiseks, Korjusest mööda. Ette rutates võib öelda, et Parek hoidis esikohta finišini, ehkki jälitajaid lõplikult maha raputada ei õnnestunudki – võidu hind oli 1,7 sekundit. Kajak hoidis teist kohta ainult ühe ringi, siis läks Korjus uuesti mööda. Kõige silmapaistvamaks kujuks aga tõusis Kööts, kes äpardunud kvalifikatsiooni järel startis alles viiendana. Pikka aega hoidis ta Kajakut surve all, kuni kaks ringi enne finišit mööda läks. Seejärel hakkas Kööts piirama Korjust, jäädes lõpuks siiski 0,2 sekundiga alla. Kajak neljandal kohal kaotas umbes sekundiga, tema selja taga tulid juba pikema vahega Ruben Volt, Mario Vendla (mõlemad BMW M4 GT3) ja Kappet. Kahe eelmise aasta meister Kappet oli teinud tema puhul üliharuldase näpuvea ja läinud sprindis rajale põhisõiduks mõeldud kütusekogusega, mistõttu auto oli vajalikust umbes 50 kilo raskem. Mõistagi kannatas selle all ka tempo. Esikümnesse mahtusid veel sünnipäevalaps Mario Haugas (BMW M4 GT3), Rait Kilk (McLaren 720S GT3) ja Rain Laupa (Audi R8 LMS Evo II). Üldiselt üsna korrektse võidusõidu kiireima ringi tegi Reno Kööts ajaga 1.53,392 ja teenis sellega ühe lisapunkti.

Parek uhkelt ees, teised taga madistamas

Nii võiks kokku võtta 60-minutilise põhisõidu. Parek võitis kvalifikatsiooni Korjuse ees seekord ülivõimsalt – 0,220 sekundiga. Ei lasknud ta kellelgi endale ohtlikuks saada ka avakurvis ning juhtis võistlust 30 ringi 31st. Ainult boksipeatuse järel loovutas Parek korraks liidrikoha, lõpuks aga jäi lähim konkurent maha rohkem kui kuue sekundiga.

Pareki taga läks juba esimeste kurvide järel lahti armutu madistamine, mis võimaldas liidril hõlpsasti oma edumaad suurendama hakata. Stardirabin kulmineerus neljandas kurvis, kus Kajaku ja Korjuse autod kokku puutusid, viimane pirueti tegi ja viimaste sekka pudenes, vallandunud ahelreaktsioon aga nõudis tagapool veelgi ohvreid. Kajakut hakkas nüüd ohustama Kappet, neile järgnes minimaalsete vahedega terve pilv autosid. Neist Vendla ja Joosep Laiksoo (BMW M4 GT3) sattusid viimases kurvis teineteisele liiga lähedale ja Laiksoo tegi pirueti.

Kõik see oli vesi liider Pareki veskile, kes üheainsa ringiga saavutas rohkem kui kahesekundilise edu. Jälitajate duost aga sai trio, sest Kööts püüdis Kajaku ja Kappeti juba teisel ringil kinni. Kajakul nappis sirgekiirust, Kööts ja Kappet läksid peagi mööda ning tegid kohe ka vahe sisse.

Kümne sõiduminutiga oli Pareki edu Köötsi-Kappeti ees kasvanud üle viie sekundi. Kajak kaotas Kappetile 2,2 sekundit, talle järgnesid umbes pooleteisesekundiliste vahedega Kilk ja Vendla, viimane edestas Ruben Volti (BMW M4 GT3) omakoda 3,5 sekundiga. Voldi taga aga kemples kaheksanda koha pärast koguni seitse sõitjat, nende seas ka viimasena B-finaalist edasi pääsenud Koorits.

Pareki edu vaikselt muudkui kasvas, Kööts ja Kappet aga liikusid nagu paarisrakendis. Kappet oli kiirem kurvilistel lõikudel, ent Köötsi ülekaal sirgekiiruses hoidis seisu muutumatuna. 20 sõiduminuti möödudes oli Pareki edu Köötsi ees stabiliseerunud kuue sekundi kandis, Kappet püsis endisel Köötsi tuules viimast otseselt ohustamata, kuid jälitajad kaotasid neile juba 6,5 sekundit. Kilk oli seejuures Kajakust möödunud ja neljandaks tõusnud, kuid nende vahe püsis minimaalsena ning Vendla liikus vaid poolteist sekundit tagapool. Keskmike hulgas pinge seevastu aina tõusis, sest 10. kohal olnud Laupat ja 18. kohale tõusnud Korjust lahutas kõigest 5,7 sekundit.

25. sõiduminuti kandis algasid esimesed korralised boksipeatused. Pareki edu Köötsi-Kappeti ees püsis, kuid Kappet hakkas eessõitjale üha enam kannale astuma. Päris põnevaks läks aga 15. ringi lõpus, kui sõita jäi veel 31 minutit ja Kööts rehvivahetuseks boksi keeras. Kappet vastas samaga ring hiljem, kuid tema õnnetuseks oli sissetulekuring keskpärane ja Kööts sai hoobilt kahesekundilise edu. Tuulevarjust ilma jäänud Kappeti kaotus hakkaski tasapisi suurenema. Veel ring hiljem keeras boksiteele ka Parek. Rajale naastes oli ta langenud kolmandaks, kuid edu Köötsi ees juba üle seitsme sekundi. Nüüd tulid boksi vahepeal liiderduoks tõusnud Kilk ja Kajak, kes rajale tagasi minnes uuesti oma neljanda-viienda koha turvaliselt sisse võtsid. Esiviisiku järjestus – Parek, Kööts, Kappet, Kilk, Kajak – enam ei muutunudki ning vahed pigem venisid, sõita jäi veel 23 minutit.

Kuuendat kohta hoidnud Joosep Laiksoo võis end samuti turvaliselt tunda, tema selja taga oli aga moodustunud kaks võitluspaari. Laupa kaitses seitsmendat kohta Vendla ning Siim Nöör (BMW M4 GT3) üheksandat kohta Paul August Lääne (Honda NSX Evo) rünnakute eest. Läänel õnnestus üsna kiiresti oma paremus tagasirgel maksma panna ja Nööriga vahe sisse teha. Vendla aga piiras Laupat pikalt ning alles 10 minutit enne ruudulipu langemist purjetas mööda, kui konkurent tagasirgele väljumisel väikese vea tegi. Tõsi, Laupa jonni ei jätnud ja hoidis Vendlat viimaste meetriteni pinge all. Tempo oli neil aga nii kõrge, et Läänel ohtlikult läheneda ei õnnestunud.

Viimasel veerandtunnil tegi ägedat sõitu ka Korjus. Varajane boksipeatus oli ta uuesti kolmanda kümne lõppu kukutanud, kuid Korjuse tempo oli vahetute vastastega võrreldes silmatorkavalt kõrgem ja positsioon muudkui paranes. Finišilipu langemise ajaks oli ta tõusnud 16. kohale, Nöör tema ees ületas lõpujoone vaid 0,1 sekundit varem. Nöör oli pikka aega edukalt tõrjunud kõigepealt Ahto Järve (Honda NSX Evo) ja siis Martin Ventseli (Audi R8 LMS Evo II) möödumiskatseid, kuid kolm minutit enne kella kukkumist surus viimane end siiski mööda ja võttis lõpuks kümnenda koha. Nöör ise kaotas eelviimasel ringil tehtud pirueti tõttu veel kolm kohta ja seetõttu sattuski Korjuse küüsi.

Sõidu lõpetas üldse 32 võistlejat, neist ainult kuus viimast polnud liidriga samal ringil. Mitmed sõitjad teenisid rajapiiride ületamise eest läbisõidukaristusi, Koorits näiteks läks oma teist karistust kandma lausa viimast ringi alustades. Katkestasid vaid Rohtjärv ja Volt, viimane seejuures paljutõotavalt kaheksandalt kohalt arvutitõrke tõttu.

Põhisõidu kiireim ring ja seekord kaks lisapunkti läksid taas Köötsile ajaga 1.53,645.

Avaetapi järel asus Parek 73 punktiga ka meistrivõistluste tabelit juhtima, kuid Kööts jääb maha vaid 10 punktiga. Kolmandal kohal olev Kappet kaotab juba selgelt (49 punkti), tema järel on aga vahed minimaalsed.

Tiimide arvestuse liider TCM Gold (Parek, Kööts) kogus avaetapiga 136 punkti ehk rohkem kui teisel kohal olev New Kids Turbo (Laupa, Ventsel, 68) ja kolmas Simtech Racing Team (Jõffert, Kilk, 61) kokku. Üldse sai silma pähe 19 meeskonda 26st.

Võistlus on järelvaadatav EVAL TV Youtube’i kanalilt https://youtu.be/XoUvOS_InLE

EVAL S-Link GT 2023 jätkub teise etapiga 8. veebruaril, kui võistluspaigaks on Bathursti rada Austraalias.

Kõik tulemused on esialgsed kuni protestide lahendamiseni.