Ringrada

Risto Kappet võitis sarja, Raimo Okas hooaja viimase sõidu

Toomas Vabamäe / 30 jaanuar 2021
Järgmine üritus

ARCA Series 2024: 4. etapp - Charlotte Motor Speedway

Eesti Virtuaalse Autospordi Liidu (EVAL) seitsmeetapiline Porsche Cup 2020 pidas oma viimase etapi 2021. aasta 24. jaanuaril 29 sõitja osavõtul. Esimest korda simulaatorikeskkonna rFactor 2 ajaloos oli võistluspaigaks meie oma kodune Audruring. Tõsi, ka varem on EVAL-i võistlusi Audruringil peetud – viimati aastal 2012, mil oli kasutusel simulaatori varasem versioon rFactor. Toona võisteldi F3-autodel ja ühe kahest sõidust võitis Hannes Ross, kes seekord oli pearajameistri rollis. 2012. aastal F3-sarjas Audruringil startinutest oli seekord rivis vaid üks – Kalle Palmre.

Risto Kappet oli enne viimast etappi sarja esikoha ja peasponsori, Porsche Tallinna esinduse Auto 100 välja pandud peaauhinna – osalemise Porsche sõidupäeval Audruringil – endale juba taganud, kuid muud tipmised kohad olid veel lahtised. Kvalikatsioonis hoidis Kappet oma joont – seitse esikohta seitsmelt etapilt. Gert Raudsepp oli tavapäraselt teine, 0,197 sekundit maas.

Esimene, 35-minutiline sõit kulges nagu hooaja lõpupoole tavaks – Kappet ees, Raudsepp paraja vahega järel, siis aupaklikus kauguses kõik ülejäänud. Taas oli võistlus suhteliselt rahumeelne, ehkki kohe esimese ringi esimeses kurvis tekitas suure segaduse Kaspar Korjus, rikkudes nii enda kui ka mitme kaasvõistleja võimalused.

Kappeti-Raudsepa vahe jäi lõpuks 4,6 sekundit. Kolmanda koha pärast duelleerisid pikalt Illar Jürgenson ja Henri Sinik. Jürgensoni arvutitõrke tõttu jäi siin peale Sinik, kaotust võitjale 15,5 sekundit.

Teine, 20-minutiline sõit andis aga taas uue võitja. Avasõidu esimesed 15 pandi stardirivisse pööratud järjekorras ning esireast alustasid tänu sellele Siim Kallakmaa ja Raimo Okas. Okas tegi hea stardi, asus kohe juhtima ja võitiski EVAL Porsche Cupi hooaja viimase võidusõidu. Tema selja taga käis aga pinev võitlus järgmistele kohtadele, lisaks eeldatavatele favoriitidele Kappetile ja Sinikule olid seal osalised ka Janar Tiitus ja Siin Kallakmaa. Kappeti viimaste ringide möödasõidud andsid teise koha lõpuks talle Tiituse ja Siniku ees.

Risto Kappeti niigi kindel üldvõit muutus nii veelgi kindlamaks ja midagi ei muutnud ka juhendiga ette nähtud halvima etapi mahaarvamine. Üldarvestuse teise koha saavutas Gert Raudsepp, kolmanda Henri Sinik. Üldse oli punktisaajaid 42.

Vana lugu: Kappet ees, Raudsepp järel, teised tükk maad tagapool

Avasõidus tegi Kappet taas hiilgava stardi, kuna Raudsepp järjekordselt pisut koperdas. Nende taga aga rullus lahti tavaline Audruringi esimese kurvi draama, kui Kaspar Korjus jäi pidurdamisega lootusetult hiljaks ning rammis Henri Sinikut ja Mario Vendlat. Kolmanda koha haaras selles segaduses Illar Jürgenson Siniku, Paul August Lääne ja Timo Raudsiku ees. Kappet sai Raudsepa ees juba esimese ringiga pooleteisesekundilise edu, viimase järele aga moodustus pikk rong.

Peagi tegi Raudsepp jälitajatega vahe sisse, sest Jürgenson pidi tõrjuma Siniku rünnakuid, too omakorda aga passima tuules istuvat Läänet. Nende järel jagasid kuuendat kohta Raudsik, Laur Uusmägi ja Vendla, kuni kaks viimast korraga eksisid ning kokkupõrke järel Vendla pirueti tegi. Lääne hakkas tasapisi Jürgensonist-Sinikust maha jääma ja kui veel pidurdus pikaks läks, langes tahapoole. Kõige tihedam rebimine aga käis hoopis esikümne lõpus, kus neli autot korduvalt kohti vahetasid.

Sõidetud oli selleks ajaks vaid seitse minutit 35-st, ent olukord võistlejaterivi eesotsas rahunes nüüd kümnekonnaks minutiks. Siis hakkasid tulema vead. Üheksandal kohal olnud Raimo Okasel läks pidurdus pikaks, seejärel samale kohale tõusnud Georg Marten Tintse tegi pirueti.

Esikolmik selgus lõplikult 16. ringil, kui Jürgenson Tiigi kurvis murule libises ja Sinik ilma võitluseta kolmanda koha päris. Tegu polnud siiski sõitja veaga, vaid internetiühenduse tõrkega. Ehkki Jürgensonil kulus murul ukerdamisele kümmekond sekundit, kaotas ta siiski vaid ühe koha ja püsis lõpuni neljandana.

Veel üks suurem vahejuhtum leidis aset 19. ringil, kui Uusmägi ja Lääne pidurdusmaal kokku põrkasid. Kontakt polnud tugev, kuid Lääne auto libises murule ja kuna hoog oli suur, jäi läbimata koguni neli kurvi. Samuti jäi Läänel ületamata sektori lõpujoon, mistõttu ajavõtusüsteem arvas, et tal on üks ring vähem läbitud. Lõpuks sai siiski õiglus jalule seatud ja Läänele läks kirja õige koht.

Sõita jäi veel 12 minutit, kuid esikümnes olid kohad põhimõtteliselt jagatud. Ainsana rikkus seda kodurahu Tanel Kasesalu, kes eelviimasel (28.) ringil kasutas ära Jürgen Oppi eksimuse ja tõusis kümnendalt kohalt üheksandaks.

Risto Kappet võttis seega hooaja üheksanda sõiduvõidu. 35 minutiga läbis ta 29 ringi, edestades Gert Raudseppa 4,6 ja Henri Sinikut 15,6 sekundiga. Seitsmendana finišilipu saanud Marko Holtsmann tõsteti lõppjärjestuses kolm kohta tahapoole võistlusmääruste rikkumise eest ning nii läks seitsmes koht lõpuks Paul August Läänele, kaheksas Rauno Murule ja üheksas Tanel Kasesalule. Võitjaga samal ringil lõpetas veel 16 sõitjat, kiireima ringi tegi Risto Kappet (1.12,197).

Esimene võit Raimo Okasele

Teist, 20-minutilist sõitu parimalt positsioonilt alustanud Siim Kallakmaa tegi seal hea stardi, kuid esimene pidurdus jäi hiljaks ja liidriks tõusis Raimo Okas. Etteruttavalt võib öelda, et kohta hoidis ta lõpuni ja viimastel ringidel võis lubada endale juba luksust tempo maha võtta. Seda armutum võitlus käis tema selja taga. Oma osa mängisid Audruringi lühike rada ja möödumise keerukus. Eeldatavad favoriidid pidid koha parandamiseks tavalisest enam riskima, samas tuli olla ettevaatlik ja kokkupõrkeid vältida. Risto Kappet näiteks suutis esimese ringiga tagasi võita vaid kaks kohta, olles puhtalt välja tulnud kolmest avariihõngulisest olukorrast. Illar Jürgenson seevastu riskis pealtnäha meeletult, kuid tegi ka paar efektset õnnestunud möödasõitu.

Edasine edenemine läks aga vaevaliselt, sest vahetult favoriitide ees (ja ka nende taga) käis pisut aeglasemate sõitjate vahel hirmus madistamine. Veel kümnenda ringi alguses, kui 20-minutilisest sõiduajast oli juba üle poole kulunud, moodustasid esiviisiku Okas, Kallakmaa, Tiitus, Tintse ja Oppi. Viimasele järgnesid paarisrakendina Sinik ja Kappet, mõni sekund tagapool Jürgenson ja Raudsepp. Sinik kaotas liidrile juba 7,6 sekundit ning oli selge, et omal jõul tema ja Kappet esikohta enam püüda ei suuda.

Siis aga hakkas juhtuma. Esmalt pingutas Oppi esimesest kurvikompleksist väljumisel üle, kandus murule ja Sinik-Kappet pääsesid mööda. Rajale naastes tekitas Oppi veel ohtliku olukorra ning täishooga kiirendav Jürgenson pidi temast mööda põikama – otse külge kõrval liikunud Rait Vakrõõmule, kes kontakti järel pirueti tegi.

Sinik-Kappet olid nüüd juba viies-kuues, teise koha pärast heitlevad Kallakmaa-Tiitus-Tintse vaid paar sekundit eespool. Ring hiljem oli vahe kadunud ning nüüd vääratas kõigepealt Tiitus ja kohe ka Tintse. Tiitusel päädis murule kaldumine väiksese ajakaotusega, kuid otse tema tuules sõitnud Tintse jäi pidurdamisega hiljaks ja kulus tükk aega, enne kui ta murult tagasi rajale sai.

Sõita jäi veel seitse minutit ning võis arvata, et Kallakmaa ja Tiitus langevad Sinikule-Kappetile kergeks saagiks. Aga võta näpust! Ehkki Sinik istus Tiitusel pidevalt kukil, ei teinud viimane ühtki sellist viga, mis oleks kohtade vahetuseni viinud. Eksis hoopis Kallakmaa – viimases kurvis tegi ta pirueti ja auto jäi täpselt ideaaltrajektoorile risti seisma. Edasise tegutsemise eest väärib Kallakmaa aga au ja kiitust. Oma tulemuse päästmiseks võinuks ta üritada autonina kohe sõidusuunda pöörata, kuid see olnuks ülimalt ohtlik. Kallakmaa aga valis ainuõige, spordimeheliku võimaluse – juhtis auto kiiresti raja teise serva, vabastades kaasvõistlejaile ideaaltrajektoori ja kõrvaldades kokkupõrkeohu. Kuna aga kurvi tagant autosid muudkui tuli ja tuli, läks ka aega tohutult kaotsi ning loodetud teise koha asemel pidi Kallakmaa lõpuks leppima 17. positsiooniga.

Tiitus oli nüüd teine, Sinik kolmas ja Kappet neljas. Viis minutit jäi sõita ning Kappet, kes oli seni asja üsna rahulikult võtnud, hakkas Sinikule peale käima. Mõni sekund tagapool hoidis Jürgenson oma viiendat kohta, Raudsepp üritas leida möödumisvõimalusi.

Eelviimast ringi alustas esikuuik muutumatus seisus: Okas üksi ees, Tiitus-Sinik-Kappet aupakliku vahega järgnemas, Jürgenson-Raudsepp teist samapalju maas. Kui aga Sinik sirgele väljudes pisut eksis, oli Kappet kohe jaol ja purjetas sirgel lihtsalt konkurendist mööda. Viimasel kordas Kappet sama liigutust Tiitusega ning esikuuik lõpetas viie sekundi sees järjestuses Okas, Kappet, Tiitus, Sinik, Jürgenson, Raudsepp. Kiireima ringi tegi seekord sõidu katkestanud Jürgen Oppi – 1.12,700.

Kui kõik karistused said jagatud ja halvima etapi tulemused üldsummast maha arvatud, oli EVAL Porsche Cup 2020 võitja Risto Kappet kogunud 285 punkti. Teise koha sai Gert Raudsepp 218 ja kolmanda Henri Sinik 206 punktiga. Hooaja jooksul osalenud 45 sõitjast teenis punkte 42.

Kappeti ülekaal oli isegi suurem kui punktid näitavad. Ta võitis kõik seitse kvalifikatsiooni ning lõpetas esimesena 14 võidusõidust üheksal. Pikematest, 35-minutilistest sõitudest, kus stardijärjekord määratakse kvalifikatsiooniga, langes tema saagiks koguni kuus võitu seitsmest. Ainsana suutis seda triumfikäiku väärata Paul August Lääne võiduga Adelaide’is. Kappet võitis ka kolm pööratud stardijärjestusega sprindisõitu, kusjuures kõiki neid alustas ta 15. positsioonilt. Ühe esikoha sprindisõitudest teenisid Raimo Kulli, Mario Vendla, Kaspar Korjus ja Raimo Okas.

EVAL jätkab oma võistlustega juba 7. veebruaril, mil esimest korda kodumaise e-autospordi ajaloos hakatakse välja selgitama Eesti meistreid. Võistlussarja nimi on NB Quality GT 2021 ning võisteldakse GT3-autodel.

EVALi kodulehekülg: http://www.simracing.ee

Audruringi võistluse videosalvestus: Auto100 EVAL 2020 Porsche Cup @ Audruring

EVAL Porsche Cupi ametlikud lõpptulemused: https://www.simracing.ee/media/results/2020/PC/EVAL_2020_Porsche_Cup_Standings.pdf